DOT

Binnen Prodas is een DocentOntwikkelTeam (DOT) actief. Binnen het DOT gaan ervaren en beginnende leerkrachten aangevuld met PABO-studenten, interne en externe experts met elkaar in gesprek over eigentijds onderwijs. Dit DOT komt een aantal keer per jaar bijeen om over mooi onderwijs te praten. Het DOT gebruikt technologie als dat nodig is maar het gaat niet over ICT. Wel wordt er gesproken over vernieuwend onderwijs. We leren van elkaar en nodigen soms een gastspreker uit om ons te laten informeren. Daarnaast geeft het DOT zichzelf de opdracht iets te ontwikkelen waar de hele organisatie iets aan heeft. Prodas vindt het DOT belangrijk en wil daarom ook alle werknemers een kans geven om een keer deel te nemen. 

DOT 2019-2020

In 2019-2020 is redactie DOT opgericht om de innovatiekaarten uit 2018-2019 uit te werken en in de praktijk te brengen. Hierbij de eerste 4 kaarten:

innovatiekaart 1: Basiskaart met uitleg en hulpkaart innovatiekaart 2 Micro:bits innovatiekaart 3: QR-code innovatiekaart 4: Infographics met Piktochart

DOE MEE! Jouw inbreng is belangrijk. Het uitgangspunt van de innovatiekaarten is samen ontwikkelen en delen. Samen kunnen we zorgen voor een kwalitatief sterk aanbod. Alle collega's binnen en buiten Prodas hebben hun eigen specialiteiten en worden dan ook uitgenodigd om inhoud te geven aan één of meer innovatiekaarten! Dat kan heel gemakkelijk via onderstaand forms formulier:

Stuur hier via forms jouw lesbeschrijving naar redactie DOT Download hier het toestemmingsformulier voor plaatsing van foto's

DOT 2018-2019

In 2018-2019 is er weer een nieuw DocentOntwikkelTeam gestart. Dit team bestaat uit een groep werknemers van verschillende scholen van Prodas, die met soortgelijke onderwijsvernieuwingen/ontwikkelingen bezig is. Deelnemers zijn Moniek Slaats, Kristel Berkvens, Jeroen Vrijnsen, Anne-Marie de la Cuisine, Anne Koolen, Manon Megens-Janssen, Roy van den Reek en Franka van Deursen, in samenwerking met Marjolein Nollen. Samen onderzoeken we de mogelijkheden van een database voor open lesmateriaal rondom digitale geletterdheid. We zoeken naar een manier om het zelfontwikkelde aanbod meer op één lijn te krijgen. Zo wordt het gemakkelijker deelbaar, binnen en buiten de stichting.

Hierbij horen ook handige innovatiekaarten rondom (digitale) hulpmiddelen, om je lessen meer toekomstbestendig te maken en te versterken met technologie. De leerkracht hoeft vooraf de kennis rondom deze hulpmiddelen niet in huis te hebben. De innovatiekaarten hebben een opbouw in moeilijkheidsgraad (van beginner tot expert). De kinderen kunnen er direct mee aan de slag en maken elkaar en de leerkracht enthousiast. De leerkracht leert het leermiddel al werkende met de kinderen kennen. Verdieping kan o.a. verkregen worden door het stellen van de coachende vragen op de hulpkaarten.
De kaarten sluiten aan op het onderdeel digitale geletterdheid van www.curriculum.nu in combinatie met 21st century skills, de taxonomie van Bloom, het TPACK model en de theorie van onderzoekend en ontwerpend leren. Ook kunnen de kaarten gemakkelijk verbonden worden met het innovatiefonds, de Ontdeklabs, uitleensysteem, kinderpersbureau, Kinderraad van Stichting Prodas en zelfs met externe partijen.

DOT 2016-2017

In 2016 en 2017 heeft het DOT gewerkt aan games en gamification in het onderwijs. In 2018 hebben we vijf van de door collega's ontwikkelde spellen uitgebracht. We hebben de spellen gekoppeld aan de elementen van onze visie. Alle Prodas scholen hebben een exemplaar van de spellen ontvangen. 

Het eerste spel sluit aan bij het visie-element: Bij Prodas geloven we in de kracht van samen. In maart kon iedereen kennismaken met het spel: What happened to Jason Pelieber? Een spel waarmee je door samen te werken een verdwijningsmysterie moet zien op te lossen en tegelijkertijd werkt aan je Engelse taalvaardigheid. Dit spel is ontwikkeld door Rian Aarts en Anne Koolen.
Het tweede spel was Natuurlijk bewegen met Dierenrijk, een buitenspeelspel voor de onderbouw. Dit spel is ontwikkeld door Kristel Berkvens, Anne-Marie de la Cousine, Mieke van den Boogaart, Susanne van Horrik en Ine van Bakel
Het derde spel heet de Sterspinner, een interactief woordenschatspel ontwikkeld door Vera van Hoof.
Op de Dag van de Leraar ontvingen alle scholen spel nummer vier, Busy Bees. Dit spel zorgt voor extra mogelijkheden met de BeeBot en is ontwikkeld door Mieke van den Boogaart en Ine van Bakel.
Met Sinterklaas is het vijfde spel verschenen: Verover de woordenschat. Een woordenschatspel dat is ontwikkeld door Mirjam Coppelmans, Malou Welten en Anne-Marie de la Cousine. Het ontwerp van het spelbord is door Sarah Tomassen-Jansen gemaakt. 

DOT 2014-2015

Tijdens de jaarlijkse Prodas Studiedag zijn de teams van de 25 scholen van Prodas aan de slag gegaan om lessen te ontwerpen volgens het format van de Prodas ontwikkelkaarten "Van Aardbei tot Zebra." De mooiste lessen zijn opgemaakt, zoals de oorspronkelijke kaarten, gedrukt en als aanvulling gegeven aan alle medewerkers. Ook buiten Prodas zijn deze kaartensets uitgedeeld en digitaal gedeeld.

DOT 2013-2014

Stichting Prodas vindt het belangrijk dat kinderen kunnen onderzoeken, ontdekken en ontwikkelen. Dit gaat niet altijd wanneer we vast blijven houden aan reguliere educatieve methodes. Natuurlijk vindt Prodas opbrengsten belangrijk, maar opbrengsten kun je op veel verschillende manieren bereiken. 

In 2014 is er binnen Prodas dan ook voor het eerst een ontwikkelteam (later is dit het DocentOntwikkelTeam (DOT) geworden).
Dit ontwikkelteam werd gefaciliteerd vanuit TU/e junior door Yves Hoeben in samenwerking met  Prodas-projectleiders Mieke Engelbertink en Tessa van Zadelhoff. Deelnemers waren leerkrachten Wilma Horiyon, Kristel Berkvens, Anne-Marie de la Cuisine, Esther Denkers, Ambulant begeleider/bovenschools specialist Agnes van der Weerden, Studenten Erik Swinkels, Tim van Dongen vanuit de PABO Kempel en Adriaan Mellema als promovendus vanuit Fontys. Deze groep gaf zichzelf als ontwikkelopdracht om onderzoekende lessen te bedenken. De theorie rondom 21st century skills is hierbij gekoppeld aan onderzoekend leren. Toen is de basis gelegd voor een ontwikkelkaartenset genaamd: Van Aardbei tot Zebra".