Een innovatief leesschrijfplein op jouw school?

12 juli 2018

Moniek Slaats ontwikkelde tijdens haar Master Leren en Innoveren een innovatief leesschrijfplein op Basisschool Tijl Uilenspiegel. In dit blog lees je er meer over.

Soms heb je van die dromen, die je maar niet loslaten. Dromen waarvan je denkt: ‘Dat moet toch te realiseren zijn.’ Die droom kreeg ik tijdens de Master Leren en Innoveren met betrekking tot het leesonderwijs.

Tijdens interviews viel me op dat er leerlingen zijn die wij als ongemotiveerde lezers zien, terwijl ze thuis juist wel van lezen houden. Dat laatste was echt een verassing! We zien een ander beeld, maar waardoor creëren wij een ander beeld dan thuis? Al snel kwamen er antwoorden. Vooraf wil ik even zeggen dat dit niets met goed of fout te maken heeft, maar alles met een benadering waar je wel of niet in gelooft. Voor bepaalde leerlingen werkt het een en voor andere leerlingen werkt iets anders…. Terugkomend op die ongemotiveerde schoollezers, lag vooral de conclusie in het feit dat de boeken bij Estafette qua motivatie en niveau vaak niet aansloten, waardoor de leerlingen niet gemotiveerd waren. Als je dan verder in gesprek gaat met kinderen dan kom je zoveel te weten en ontstaan dus prachtige ideeën zoals het leesschrijfplein.

Een plein waar de uitgangspunten zelfstandigheid, eigenaarschap, betrokkenheid en betekenisvolle context samen met de 21st century skills het uitgangspunt zijn. Waar leerlingen heerlijk kunnen lezen. Waar leerlingen bezig kunnen zijn met letters, taal en schrijven om de motivatie weer terug te krijgen en weer over de drempel heen te stappen. Waar de jongste leerlingen op een natuurlijke manier in aanraking komen met letters om vanuit daar hun ontwikkeling vanzelf op gang te brengen. Werk dat echt zo gemakkelijk? Ja, zo gemakkelijk kan het! Er liggen bijvoorbeeld blokjes waar letters op staan. Er zijn leerlingen die meteen letters herkennen, maar er zijn ook leerlingen die daar nog totaal niet mee bezig zijn. Ze gaan bouwen en zijn volop bezig met taal: hoog-laag, even hoog enz. Een tijdje later zie je dat leerlingen hun eerste letter van de naam herkennen en zijn ze helemaal trots. Vanuit hun nieuwsgierigheid komt vaak op een gegeven moment de vraag: juf wil je mijn naam opschrijven? Dan wil ik hem namaken! Dit werkt ook zo met letterkralen om te rijgen en heel veel andere materialen.

Voor de leerlingen die al lezen zit het in andere activiteiten, zoals het maken van een boektrailerfilmpje om je favoriete boek te promoten. Vervolgens wordt er een poster bij het boek gemaakt, waar de QR code met een link naar het filmpje op komt. Allemaal activiteiten om het boek te verwerken, wat ook meteen de intrinsieke motivatie om te lezen stimuleert!

Er zijn nog veel meer activiteiten en materialen die ik niet allemaal hier ga noemen, maar één daarvan wil ik wel graag toelichten namelijk Luqo!

Luqo is een educatief spellenplatform voor het basisonderwijs, dat leren weer actief en coöperatief maakt. Kinderen staan om de Luqo heen, waardoor ze met elkaar en van elkaar leren. Door gebruik te maken van de principes van gamificatie, wordt de motivatie vergroot en wordt leren weer leuk! Doordat spellen zichzelf uitleggen, is begeleiding van de leerkracht niet nodig en kunnen kinderen zelfstandig leuk leren (www.luqo.nl).

Aangezien het een product in ontwikkeling is hebben wij als school de kans gekregen om mee te denken bij het ontwerpen en ontwikkelen van spellen voor de Luqo. We zijn daarom regelmatig samen in gesprek over behoeftes die ik heb voor het leesschrijfplein en wat zij voor ons kunnen betekenen. Zo hebben zij al een tool gericht op literatuur, waarbij leerlingen aan elkaar voorlezen, fragmenten uit teksten uitbeelden, samenvatten en tekenen. Ook hierdoor zijn leerlingen dus op verschillende manieren bezig met taal en lezen, waardoor de leerlingen alleen maar meer gestimuleerd worden tot het lezen van boeken en plezier beleven aan taal!

Aangezien ik zeker weet dat er heel veel leerkrachten zijn die ook geweldige opdrachtkaarten, ideeën en invullingen hebben voor het leesschrijfplein, zijn we in gesprek om te zorgen voor een uniforme opdrachtkaart die iedereen kan gebruiken en zelf in kan vullen. Laten we niet op iedere school het wiel opnieuw uitvinden, als er zoveel pareltjes al liggen!

Heb je ideeën of wil je meer weten? Dan mag je altijd contact met me opnemen!

Maar geniet eerst van jullie welverdiende vakantie! Veel leesplezier, want meestal is de vakantie het moment om weer eens een boek te lezen!

Groetjes Moniek Slaats, basisschool Tijl Uilenspiegel

Terug naar overzicht