Kinderen worden mBot-expert
19 april 2018
Computers en robots zijn overal om ons heen en worden alleen maar belangrijker in ons dagelijkse leven. Hoe kun je daar in het onderwijs op inspelen? Een goed voorbeeld is de mBot...
We leven in een mooie maar complexe maatschappij, waarin de verhouding tussen technologie en het mens-zijn drastisch aan het veranderen is. Digitale geletterdheid is dan ook onmisbaar om goed te kunnen functioneren deze ingewikkelde samenleving. Je bent digitaal geletterd als je de vier basisvaardigheden beheerst: ICT-basisvaardigheden, computational thinking, informatievaardigheden en mediawijsheid.
Op het gebied van computational thinking is de mBot van Makeblock een erg waardevolle aanschaf voor het onderwijs!
De mBot is een alles-in-een oplossing voor het leren over robotica, ontworpen voor STEM-educatie (science, technology, engineering en mathematics) en al een tijdje aanwezig in het Ontdeklab (en in een van onze leenkisten). We hadden alleen nog de wens om juist kinderen expert te maken op het gebied van deze robot, omdat dit vele kansen en mogelijkheden biedt in de dagelijkse lespraktijk. Dat legde ik voor aan 2 medewerkers van Makeblock. Zij zagen dit als een mooie uitdaging en besloten ons direct te helpen door in het Ontdeklab een workshop op maat te komen geven.
Doel van de workshop: We willen naast enkele leerkrachten juist ook KINDEREN Prodas-expert maken op het gebied van de mBot. Dit geeft namelijk veel extra mogelijkheden om kennis en vaardigheden rondom dit materiaal verder in de organisatie te brengen.
De workshop was geweldig! Met uitdagende opdrachten als “Geef de mBot een zwaailicht met geluid” en “Programmeer de mBot zo dat de ultrasonische sensor hem door een doolhof leidt” kwamen snel vele succeservaringen. Het viel op: Vooral de kinderen pikten het razendsnel op en zijn 2,5 uur lang gemotiveerd en geconcentreerd aan het programmeren gebleven. En dat is eigenlijk best logisch...Doordat de robot steeds daadwerkelijk een functie moest gaan vervullen en kinderen probleemoplossend aan het werk werden gezet, kreeg het programmeren veel waarde en heel belangrijk: Er was meteen actie! Motivatie alom. Daarnaast kwam tijdens de workshop ook spelenderwijs de ontwerpende kant van robotica aan de orde. Dit alles stimuleerde het kritisch en creatief denkvermogen en bevorderde samenwerking. Met het werken aan deze robot kwamen ook de vergelijkingen met de werkelijkheid: “Heeft een zelfrijdende auto dan ook zulke sensoren?” “”Hoe zorgen ze dan dat een robotstofzuiger weet waar hij al geweest is, “Zitten in een computer ook zulke onderdelen” "Werkt dat dan hetzelfde?" Dat soort vragen.
Kinderen expert maken betekent voor mij dat de leerkracht er niet meer alleen voor staat. Jij als leerkracht blijft natuulijk de onderwijskundige expert, maar je hoeft zelf niet het idee te hebben dat je eerst álles over mBot moet weten voor je kunt beginnen. De kinderen kunnen immers helpen! En dat geeft hen enorm veel zelfvertrouwen. Natuurlijk is er een basis nodig om met computational thinking aan de slag te kunnen, maar die blijkt met de juiste coaching (en tegelijk met de kinderen) in ruim 2 uur gelegd te kunnen worden. Een prima investering lijkt me!
Mijn conclusie: mBot is een robot waarbij je (voor een stuk zelfvertrouwen en het juiste inzicht) even wat gerichte begeleiding nodig hebt. Maar wanneer deze goed gegeven wordt, is het een erg waardevolle robot voor scholen die de visie hebben dat computational thinking veel meer is dan programmeren alleen. Ik ben meer dan verrast door het snelle resultaat van 2,5 uur workshop volgen! Het was genieten. En over de service van Makeblock alleen maar lof!
Franka van Deursen
Wat is een mBot? mBot is een robot voor kinderen om ervaring op te doen met grafisch programmeren, elektronica en robotica. De programmeeromgeving die je erbij kunt installeren is mBlock (deze lijkt op Scratch 2.0). De robot kan helemaal zelf in elkaar gezet worden en er zijn uitbreidingssets om de robot meer functies te kunnen geven. mBot bevordert: een beter begrip van de wereld om je heen, het inzicht in de bouw en werking van robotica, 21st century skills als computational thinking, samenwerking, het probleemoplossend, kritisch en creatief denkvermogen.
Terug naar overzicht