Onderzoekend, ontwerpend en ondernemend leren

26 september 2017

Basisschool het Talent, een schitterend nieuw gebouw gelegen aan de Asterstraat in Asten. Maar niet alleen een nieuw gebouw, nee, we mogen stellen dat er een nieuwe school staat. Met eigentijds leren als één van de drie pijlers.

Door: Thomas Koolen
Eigentijds leren, wat houdt dat nou eigenlijk in? We kennen ze allemaal wel, termen als 21st century skills, 3-O leren en de ontwerpcyclus. Veel collega’s binnen PRODAS zijn er mee bezig, ieder op zijn of haar eigen manier. Zelf heb ik vorig jaar –naast alles wat we al deden bij ons op school- de samenwerking gezocht met het VO om het onderzoekend, ontwerpend en ondernemend leren (3-O leren) naar een hoger pan te tillen.

Het project wat we toen gedraaid hebben was een groot succes, kinderen, ouders, collega’s iedereen was enthousiast. Hartstikke mooi, maar het heeft mij ook aan het denken gezet. Hoe kan ik er nou voor zorgen dat zulke mooie projecten onderdeel worden van ons curriculum? Kortom, hoe kunnen wij er op het Talent voor zorgen dat 3-O leren een fundamenteel onderdeel wordt van ons onderwijs. Daar wilde ik mee aan de slag en die ruimte heb ik gekregen.

Dit jaar wil ik een aantal dingen realiseren bij ons op school. Allereerst is dat een format, een leidraad die wij op school gaan gebruiken om op een goede en verantwoorde manier thematisch te werken. Dit moet een cyclus worden waarin alle kerndoelen van ‘oriëntatie op jezelf en de wereld’ iedere twee jaar aan bod komen. Maar, het is absoluut niet de bedoeling om een methode te gaan schrijven of om thema’s vast te leggen. We willen kinderen prikkelen, aansluiten bij actualiteiten en bij de belevingswereld van kinderen. Het format moet een houvast bieden aan onze leerkrachten om in samenwerking thema’s voor te bereiden en deze vervolgens tot uitvoering brengen binnen hun eigen klas, unit of onze school. Uitgaande van kerndoelen, theorieën en feedbackvaardigheden.

Dit wil ik graag gaan doen in samenwerking met bedrijven en instanties uit de regio. Niet om excursies te plannen maar om echt samen te werken. Het mes moet daar aan twee kanten snijden, bedrijven kunnen ons iets bieden maar wij moeten ook iets kunnen bieden aan de bedrijven. Ik wil dus een database gaan maken van bedrijven en instanties uit de regio. Zodat wij hen kunnen benaderen wanneer wij vinden dat dit een meerwaarde kan zijn voor een project of thema.

Verder vind ik het belangrijk dat er op school meer mogelijkheden komen om ontwerpend aan de slag te gaan. In de bovenbouw merken wij dat leerlingen heel erg bedreven zijn in het opzoeken van informatie op internet maar dat er nog te weinig mogelijkheden zijn om zelf te gaan ontwerpen. Het zou fantastisch zijn als wij een uitdagende ontwerphoek krijgen bij ons op school. Een hoek waar wij als leerkrachten zorg voor blijven dragen. Met uitdagende materialen en opdracht kaarten die aansluiten bij het thema waar we op dat moment mee bezig zijn.

Als laatste wil ik heel graag het project met het Varendonck dit jaar een mooi vervolg geven. Dus ook dit jaar weer zorgen voor aanspreken casussen, enthousiaste leerlingen en mooie resultaten. Dit alles natuurlijk in nauwe samenwerking met mijn collega’s. Het moet een ontwikkeling zijn die door onze hele school gedragen wordt. Want alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.

Terug naar overzicht