Twee stappen vooruit, een stap terug

18 oktober 2017

Een enthousiast team, een prachtig idee, waardering vanuit het innovatiefonds, goede begeleiding… Je zou zeggen alle ingrediënten om een innovatie tot een snel succes te maken. Maar de werkelijkheid zorgt soms voor hobbels, omwegen en vertraging waardoor je helaas met het team nog niet zo ver bent als gehoopt. Ook dat is innoveren.

Twee stappen vooruit en soms ook weer even een stap terug omdat er mensen uitvallen, onverwachte werkzaamheden even meer aandacht vragen en we nog niet voldoende ‘gedroomd’ hebben. Je zou er ontmoedigd van kunnen raken of bang worden dat de innovatie niet van de grond komt. Of je laat het even gebeuren en pakt het gewoon weer op zodra er ruimte is. Dan is een moment van bezinning even goed om de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen en iedereen de ruimte te geven om weer aan te sluiten. Zodat je later weer met veel enthousiasme en nieuwe energie verder kan gaan.

Zo gebeurde het ook bij ons. Dus het afgelopen jaar zijn we met de LEO-afdeling weer druk bezig geweest om opnieuw te dromen. Om samen dezelfde taal te spreken, op de achtergrond de ruimte te creëren om ook echt te gaan veranderen en vooral een gezamenlijke verander-mindset te ontwikkelen. Waarbij ook de nieuwe mensen in ons team de ruimte hebben gekregen voor hun inbreng. Inmiddels hebben we een mooi traject doorlopen waarbij we voor het komend schooljaar een gedegen planning hebben opgesteld, ouders hebben geïnformeerd en benaderd om mee te denken en te ontwikkelen en waarbij een start is gemaakt met de aankleding van de leerpleinen.

Elke periode pakken we samen met ouders twee leerpleinen aan waarbij we:

  • doelen voor het leerplein formuleren
  • passende leer- en ontwikkellijnen zoeken en een plek geven
  • leeractiviteiten uitwerken
  • leermiddelen onderzoeken.

Na elke brainstormperiode volgt een ontwikkelperiode waarbij het leerplein wordt ingericht naar de plannen die gemaakt zijn. Zo hopen we aan het einde van dit schooljaar alle zes de leerpleinen vanuit hun basis ingericht te hebben. De eindvorm zal nog even op zich laten wachten want je leert pas echt wat je in zo’n leerplein nodig hebt wanneer je er ook daadwerkelijk in gaat werken.

Op dit moment wennen de leerlingen en ook de leerkrachten al aan verschillende aspecten van het nieuwe werken waarbij we vooral aandacht hebben voor de vaardigheden die zowel de leerlingen als de leerkrachten nodig gaan hebben. Het is fijn om van en met elkaar te leren en zo samen een fijne en inspirerende leeromgeving te creëren.

Mooie en gedegen plannen, de wetenschap dat we met dit team zelfs hobbels en omwegen kunnen overwinnen en enthousiaste, betrokken ouders en leerlingen… De ingrediënten om vanuit de innovatie het onderwijs blijvend te veranderen.

Anne Koolen

Terug naar overzicht