VR en AR in het onderwijs: bekijk het eens door een andere bril

6 september 2017

We leven in een wereld vol media en techniek en de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Virtual en Augmented Reality zijn sterk in opkomst. Zo sparen de kinderen dino- en ruimtevaartplaatjes bij de supermarkt, waarbij ze met een VR-bril extra content kunnen oproepen en is de wereld massaal op jacht naar Pokémon die zomaar overal verschijnen in AR.

Door: Jeroen Vrijnsen

Bij Virtual Reality (VR) is het beeld helemaal opgebouwd uit een digitale werkelijkheid, bij Augmented Reality (AR) wordt er een digitaal element toegevoegd aan de bestaande werkelijkheid. Ik zou graag onderzoeken welke meerwaarde VR en AR kan hebben in het basisonderwijs, bijvoorbeeld tijdens lessen aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek en daarom heb ik een aanvraag gedaan bij het innovatiefonds van stichting PRODAS.


Er zijn al tal van toepassingen, games, apps en video’s, maar passen deze bij de lesstof die we aanbieden? Is het mogelijk om zelf content/media te creëren en op deze manier met kinderen een volgende stap te zetten als het gaat om mediawijsheid? Hoe kunnen we de link leggen tussen VR/AR en gamification, zodat de lessen nóg aantrekkelijker worden?

In Ontdeklab Deurne is vanuit het innovatiefonds de HTC Vive aangeschaft en is er een “VR-ruimte” ingericht, waar kinderen (én volwassenen) met de bril op in een andere wereld kunnen stappen. Met de HTC Vive stap je in een virtuele ruimte waarbinnen je actief kunt bewegen (anders dus dan de 360-graden ervaring of de VR-bril waar je een smartphone voor nodig hebt) en navigeer/speel je met twee controllers in je handen. Aan beide muren in de VR-ruimte hangen twee sensoren (Lighthouses genaamd) die jouw positie binnen die ruimte nauwkeurig kunnen bepalen. Kom je te dicht bij de rand van deze ruimte, dan zie je een digitaal blauw raster en weet je dat je om moet draaien. De HTC Vive werkt samen met het game-platform Steam en is aangesloten op een game-pc met een goede grafische kaart en processor, om zo de beste beleving te creëren.

Tijdens de eerste workshop met kinderen, bleek de HTC Vive een waardevolle aanvulling in het Ontdeklab. De kinderen kunnen met Google Earth VR naar hun droomplek vliegen, kunnen rondlopen in Parijs of Londen en brengen een bezoek aan de Mount Everest. Met Google Tilt Brush ontdekten ze dat tekenen in VR veel moeilijker en uitdagender is dan op het platte vlak. Je kunt dan immers om je kunstwerk heen lopen en het zo bekijken vanuit een ander oogpunt. Enkele kinderen kropen met de HTC Vive zelfs in de rol van Spider-Man (een VR-game) en werden zo een superheld. Tijdens een bezoek aan het Ontdeklab kunnen kinderen en leerkrachten zelf deze VR-Experience ondergaan!`

De volgende stappen in dit innovatietraject zijn het uitbreiden van deze VR-beleving en het filmen/editen van 360-graden video’s en met kinderen aan de slag om deze media betekenisvolle inhoud te geven. In het najaar verschijnt een boek “Leren met AR/VR” van BoekTweePuntNul waaraan ik heb mogen meewerken en op woensdagmiddag 11 oktober is er een inspirerende workshop over VR/AR waarvoor leerkrachten van stichting PRODAS zich kunnen aanmelden via de PRODAS Academie. Daarnaast gaan wij samenwerken met Hogeschool de Kempel en het iXperium van Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) om zo waardevolle ervaringen met elkaar te kunnen delen. Via deze blog houd ik u graag op de hoogte van alle mooie ontwikkelingen rondom VR/AR.

Terug naar overzicht